Telefoner tager tid
27. januar 2016

Jeg vil, i dette indlæg stille skarpt på, hvordan vi bør overveje vores brug af smartphones. Der er rigtig mange, som har skrevet om, hvor godt det er, at vi har fået smartphonen og hvor produktive den har gjort os. Vi kan suge viden til os konstant og besvare mails 24/7, blot på baggrund af vores lille lommecomputer. Vi googler som aldrig før, og vi er hele tiden opdateret på, hvad der sker i omverden.

Men hvor sikre er vi på at få fuld udbytte af den produktivitetsforøgelse, som de smarte telefoner bidrager med? CIA triad modellen( http://whatis.techtarget.com/definition/Confidentiality-integrity-and-availability-CIA ) beskriver, hvilke parametre, der skal være til stede, når man tester sikkerhed i organisationer. Disse parametre er beskrevet som fortrolighed, integritet og tilgængelighed. Flyttes disse parametre over til brugen af smartphones, er der skrevet meget om fortrolighed og integritet i danske virksomheders mobilpolitikker. Men hvad med tilgængeligheden?

Helt basalt, glemmer virksomheder ofte at sikre tilgængeligheden til smartphones. Altså, hvad sker der, når vi ikke har vores smartphones på os og skal til at arbejde uden. Teknologien har gjort os afhængige af vores smartphones, men vi glemmer at indregne den tid det koster at blive tilgængelig med vores smartphone igen. Hvad bruger medarbejderene af interne ressourcer på at få smartphones i drift igen?

IT-afdelingens værste mareridt

Mange IT-afdelinger har i dag ansvaret for medarbejdernes mobile enheder. Det er dem, der skal sørge for, at medarbejderens smartphones fungerer og hele tiden er i drift med de rigtige applikationer. Det er deres budget som det går ud over, hvis man gør sig tanker om, at den fx kan gå i stykker. Og hvad sker der med medarbejderens tid, hvis enheden ikke kommer i drift, og hvem skal internt i virksomheden bruge tiden på at få medarbejderen produktiv igen?

Derfor, mener jeg, at det er vigtigt, at man som IT-afdeling tager konsekvensen af, at en telefon ikke er lavet af beton og altså let kan gå i stykker. Ifølge søndagsavisen.dk( http://sondagsavisen.dk/testogindkob/2015-09-27-din-telefon-lever-livet-farligt-sa-mange-har-smadret-deres-smartphone/ ) ligger skadesraten på smartphones på 23%. Hos ADmire oplever vi generelt, at virksomheder også har en forholdsvis høj skadesrate, hvilket betyder, at de ramte medarbejdere kan forventes at blive mindre produktive i den periode, de ikke har en smartphone. Derfor mener jeg, at IT–afdelingen skal kigge på deres politik omkring smartphones. Hvor vigtigt et arbejdsredskab er smartphonen for den enkelte medarbejder?

Giver det mening at sikre tilgængelighed til sin smartphone?

Jeg oplever tit, at virksomheder ikke mener, at det giver mening at sikre tilgængelighed til smartphones og møder udtalelser som: ”medarbejdernes løn er jo alligevel betalt, så det koster jo ikke mig noget, at de skal køre ned at få skiftet glas på vej hjem fra arbejde” eller ”IT-afdelingen er der jo alligevel”. Men når uheldet er ude, er man irriteret over at spilde IT-afdelingens tid og ikke mindst at spilde medarbejderens tid. Det betyder pludselig, at to medarbejdere fokuserer på noget andet end deres kernekompetence. 

Egentlig er sådant et ad-hoc setup, hvor skader på smartphones håndteres fra gang til gang, også dyre på de direkte omkostninger, i stedet for at budgettere med skaderne fra opstart af mobilens levetid.

Så ja, smartphones er smarte, men det drejer sig også om at være smart, når de ikke er tilgængelige.

Derfor anbefaler jeg, at IT-afdelingerne skal få gjort sig nogle tanker om jeres mobility politik, og ikke lukke øjnene for, at smartphones kan gå i stykker. Tag hånd om det i opstartsfasen, i stedet for at vente til ulykken er sket.

 

 

//Theis Norlin – Sales Manager ADmire ApS

Januar 2016
27. januar 2016
Smartphones er blevet en stor del af vores hverdag, og mobiler har i lang tid været et vigtigt redskab i vores arbejde. Vi ved, at de kan gå i stykker eller blive stjålet. Så hvad sker der, hvis de, i en periode, ikke er tilgængelige i vores arbejde?